המיזם הרב-מגזרי למיגור העישון

tag-01
Play Video

על איזו בעיה העמותה עובדת?

2 מכל 3 ילדים ובני נוער שמתחילים להשתמש במוצרי טבק וניקוטין מתחת לגיל 18 יתמכרו. חברות הטבק יודעות את זה ומפנות משאבים עצומים להפעלת לחץ בדיוק על הגילאים האלה, מה שמציב את הילדים שלנו בפני מציאות בלתי אפשרית של מגוון חסר תקדים של מוצרי טבק וניקוטין, נגישות קלה מידי אל מעל 10,000 נקודות מכירה, חשיפה בלתי פוסקת לקמפיינים שיווקיים (גלויים וסמויים) ברשת ומחוץ לה ועכשיו גם מול הסכנה החדשה והערמומית – הסיגריה האלקטרונית.
מדי שנה מתים בישראל כ-8,000 איש מנזקי עישון וכפי שהוכיחו מחקרים רבים, גיל התחלת העישון משפיע באופן ישיר וברור על הסיכוי להתמכרות ולפיכך גם על הסיכוי לחולי ומוות בשלבים מאוחרים יותר. הדרך היעילה ביותר לשבור את המעגל המרושע שיצרו חברות הטבק היא לפעול מוקדם ככל האפשר ולמנוע התחלות עישון עוד לפני שהן קורות ולכך בדיוק מוקדשת פעילות המיזם למיגור העישון.

מה העמותה עושה?

בכדי למנוע התחלות עישון בקרב בני נוער וצעירים המיזם למיגור העישון פועל בכמה ערוצים:
קידום חקיקה ורגולציה – צוות המיזם למיגור העישון פועל במגוון דרכים לקידום רגולציה ייעודית, מיסוי ואכיפה כולל ייעוץ ותמיכה לקובעי מדיניות, קידום שיח, ולקיחת חלק בהעברת החקיקה עצמה

מחקר ופיתוח – בניית גוף ידע מחקרי הכולל מעקב פעיל אחר תופעת העישון ומאפייניה בקרב בני נוער וצעירים בישראל באמצעות סקרים שנתיים, קידום פעילות לשיפור שיטת המדידה של תופעת העישון בישראל.

חשיפת דרכי הפעולה של חברות הטבק והניקוטין – קיום מעקב שוטף אחר דרכי הפעולה של חברות הטבק והסיגריות האלקטרוניות, כולל ניטור אפיקי פרסום ושיווק וחשיפת ניסיונות השפעה על קובעי מדיניות בישראל.

מסגור מחדש של השיח, חינוך והסברה – לאחרונה המיזם למיגור העישון לקח על עצמו משימה נוספת והיא לתקשר ולהנגיש להורים לילדים ובני נוער את העובדות והנתונים המדאיגים שברשותנו בנושאים הרלוונטיים.

מה עלה במחקר?

במסגרת המחקר בוצעה הערכה באמצעות סקרים על השפעתן של שתי תכניות שביצע המיזם למיגור העישון שהובילו לצווי מיסוי להשוואת המס על הטבק לגלגול, ומיסוי IQOS (טבק לחימום) (יחד עם העמותה לדמוקרטיה מתקדמת) לרמת המס הנהוג על סיגריות רגילות. תוצאות הניתוח מראות הפחתה של שיעור המעשנים במדגם בכ-15%. בהתייחס לעלויות העמותה ולתוצאות הקשות של התמכרות לעישון, נמצא כי בהתאם לאמידות המקובלות העמותה הצליחה להציל חיים בעלות של $115 לאדם. במונחי עלות-אפקטיביות נמצא כי כל דולר שהושקע בעמותה הביא להוספה של 7.18 שנות חיים מתוקננות (QALYs) לאזרחי ישראל. השופטים התרשמו מאוד מהאפקטיביות ומכימות התוצאות של ביצועי העמותה. הם העירו כי סביר שהדוח מעריך ביתר את רמת העלות-אפקטיביות במונחי שנות חיים, אך גם תוצאות פסימיות יותר מעמידות את המיזם למיגור העישון ברמה דומה לעמותות האפקטיביות ביותר בעולם במונחי הצלת חיים.

 

מה תהיה ההשפעה של תרומה לעמותה זו?

בהינתן שמירה על רמת אפקטיביות דומה בהתערבויות עתידיות, אנו מוצאים פוטנציאל גבוה במונחי עלות-אפקטיביות להמשך התרומה לעמותה. יש לציין כי מצוות העמותה נמסר כי הפעילות איננה דורשת הגדלת מימון באופן נקודתי, אלא הבטחת מימון בגובה הנדרש לרמת פעילותם הנוכחית. מבחינה עתידית, שואפים במיזם למיגור העישון להמשיך בהתערבויות בנושא השוואת המס על סיגריות אלקטרוניות וטבק לנרגילה למס על סיגריות בעלות משוערת נדרשת של $220,000. ההשפעה המוערכת מפעולות אלו עומדת על ייסוף של כ-4.3 שנות חיים לכל דולר השקעה.

 

דבר העמותה

מידי שנה מתים בישראל 8000 איש ואישה מנזקי העישון, מדי שנה אין ספור מעשנים מנסים להיגמל ללא הצלחה ובמקביל עשרות אלפי בני נוער וצעירים מתחילים לעשן. אנחנו מאמינים ויודעים שאנחנו יכולים למגר את תופעת העישון אחת ולתמיד וליצור ישראל בריאה ונקייה מעישון ומוצרי טבק וניקוטין.

אנחנו צריכים את העזרה שלכם על מנת שנוכל למנוע את ההתמכרות לפני שהיא מתחילה, ליצור גם בארץ "דור ללא עישון" (בדומה למתרחש באוסטרליה, הולנד, סקוטלנד ועוד) ולוודא שהילדים של כולנו יגדלו טוב יותר ויחיו חיים ארוכים ובריאים.

למה לתמוך בעמותה זו דרך מקסימום אימפקט?

כל תרומה שעמותה מקבלת דרך מקסימום אימפקט מעודדת את העמותה להמשיך לחקור ולהציג את האפקטיביות של עצמה. הבחירה שלכם לתרום דרכנו מסמנת לארגון שמדידת והצגת אפקטיביות חשובה לתורמים לא פחות מלנו. 

דילוג לתוכן