למה חשוב להעשות הערכת עמותות?

כי תרומה לעמותה הנכונה יכולה להשפיע הרבה יותר.

תסתכלו על הגרף הבא, מתוך מאמר שסוקר את כל המחקרים שמשווים בין האפקטיביות של תכניות חברתיות. הגרף מתאר את האפקטיביות של 175 התערבויות בתחום הבריאות באנגליה (המדד הוא שינוי באיכות חיים לשנה (QALY) פר GBP, מדד מקובל בתחום כלכלת הבריאות).

בעוד ש-150 התערבויות כמעט ולא מצליחות להשפיע על המציאות, 10 העמותות הטובות ביותר מצליחות לייצר שינוי אדיר ביחס לעלות. כלומר כל דולר לנפש שהושקע בתכנית אפקטיבית, יצר אימפקט משמעותי פי כמה וכמה לעומת תרומה לתכנית הממוצעת.

לא זו בלבד שקיים פער גדול כל כך באפקטיביות של תכניות חברתיות שונות, אלא שנראה כי מעט התערבויות מייצרות אימפקט משמעותי. 

במילים אחרות, אם בחרתי לתרום כסף לעמותה אקראית, סיכוי טוב שיכולתי  להשפיע פי 10 יותר (ובמצבים מסוים גם פי 100) אילו הייתי בוחר בעמותות המובילות. פערים אלו חוזרים על עצמם בכל ההקשרים בהם נאספו נתונים, ולכן, למרות שלמיטב דעתנו אין מחקר מקיף על התופעה בארץ, סביר כי פערים אלו קיימים גם אצלנו.

מחזור ההכנסות של המגזר השלישי בישראל עומד על 180 מיליארד ש"ח בשנה נכון לשנת 2020. תחשבו מה היה קורה אם היינו מחלקים מחדש את הסכום הזה על בסיס האימפקט שהעמותות עושות.

לאור זאת, אנו מאמינים שיש חשיבות רבה בזיהוי העמותות המובילות בישראל. חייהם של אלפי אנשים יכולים להשתפר באופן משמעותי ואף להינצל, אילו היינו תורמים כמו שאנחנו משקיעים – בהתבסס על חשיבה עמוקה, מחקר, וחתירה להשגת התוצאה הטובה ביותר שאנו יכולים.


מחקרים נוספים >

דילוג לתוכן