טיפים לתרומה מוצלחת

מבוא לתרומה שיכולה לעשות שינוי משמעותי

איך לתרום באופן משמעותי

מטרתה של צדקה היא לעזור לאחרים. במקסימום אימפקט אנחנו עוזרים לך לוודא שהצדקה או התרומה שלך מנוצלים באופן הכי משמעותי פר שקל שנתרם, וברמת וודאות גבוהה.

חשוב לדעת – אפשר להציל חיים עם תרומה של כ-$4,500. זה התוצאות שמשיגות העמותות האפקטיביות ביותר בעולם.

לעומת זאת, תרומה לא מדויקת עלולה להיות חסרת השפעה לחלוטין. למה? כי זה נורא קשה לעזור לאחרים, וכי רוב העמותות לא בודקות בצורה נאמנה האם הם מצליחים להשיג את המטרות שלהן. הרבה עמותות ממשיכות לפעול על בסיס סיפור נוגע מחלקת גיוס כספים מקצועית, כאשר חסרות להם תשובה על השאלה החשובה ביותר: כמה בפועל הם הצליחו לשנות חיים, וכמה זה עלה?

מהניסיון שלנו ומהתייעצות עם שותפים ומומחים סביב העולם, אנחנו חושבים שהדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא:

  1. לזהות תחום עשייה מבטיח לתמיכה. תחומי העשייה המבטיחים ביותר בדרך כלל:
    1. בקנה מידה גדול: הן משפיעות באופן משמעותי על הרבה מוטבים
    2. מוזנחות: הן עדיין זקוקות לתמיכה ומימון נוספים
    3. פתירות: קיימות דרכים ברורות ומעשיות לעשות שינוי משמעותי
  2. לבחור בעמותה או בארגון צדקה מצטיינת שעוסקת בתחום העשייה. עמותה מצטיינת פירושו עמותה שהראיות והמחקר מעידות שהיא מצליחה לבצע שינוי, שיש לה יחס עלות-אפקטיביות גבוהה, שהיא דוגלת בשקיפות, שיש מקום למימון נוסף, ושיש לה הצלחה מוכחת בתחום. אנחנו גם לפעמים ממליצים לתרום לקרנות שמנוהלות על ידי מומחים מהתחום, מכיוון שהן יכולות להקצות את תרומתך איפה ומתי שנדרש ביותר.
  3. לבחור בדרך יעילה לתרום. כדאי תמיד לבדוק אם יש אפשר לתרום כקבוצה (נגיד, כמשפחה, או יחד עם המעסיק) כדי להכפיל את כוח התרומה, או להקים תרומה חוזרת ונשנית.

בפועל, בחירת תחום עשייה וביצוע הערכה על איפה כדאי לתרום בצורה אפקטיבית יכולה לקחת המון זמן ומאמץ, ורבים מהתורמים לא מצליחים להכניס את זה ללוח הזמנים העמוס שלהם. כדי לעזור לך להתחיל, הכנו רשימה של ארגונים ועמותות מהימנים בעלות עלות-אפקטיביות מצטיינת מתחומי העשייה המבטיחים ביותר.

למה דווקא עלות-אפקטיביות?

עלות-תועלת זהו היחס המתקבל מחלוקת גודל האפקט החברתי החיובי שהתקבל עקב ביצוע פעולה מסוימת, לבין כמות המשאבים שנדרשו להביא לאותו האפקט. הערכות עלות-אפקטיביות מהוות בעינינו כלי יעיל להבטיח שלכל עשייה חברתית שנרצה לבצע תהיה ההשפעה הגבוהה ביותר על החברה, בהינתן המשאבים הקיימים. על ידי השוואה העלויות של התערבויות שונות, והגידול ברווחה החברתית המתקבל מהן, אנו יכולים לקבל החלטות מושכלות ולהקצות משאבים בצורה יעילה. השאיפה שלנו היא לומר לדוגמא:

תרומה של 100 ש"ח

יכול לספק רשת נגד ייתושים ל-X ילדים

שייתכן שימנע Y מקרי מוות ממלריה

גישה זו מאפשרת לנו לתעדף מימון לפתרונות המבטיחים ביותר ולהפיק את המרב מכל תרומה שאנו נותנים. בנוסף, הערכות עלות-אפקטיביות מאפשרות לנו להשוות בין תחומי עשייה שונים, גם כאלו שלכאורה נראים כאינם ניתנים להשוואה.

דילוג לתוכן